Siirry suoraan sisältöön
Home » Hankkeet » Vaikuttava teknologia

Vaikuttava teknologia

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Kehittämishankkeen kuvaus

Vaikuttava teknologia -hankkeessa kehitetään yläkoulun fysiikan ja kemian opetukseen soveltuvia projektipohjaisia teknologisen innovaation suunnittelu- ja toteuttamiskokonaisuuksia. Luovaa ongelmanratkaisua vaativissa tehtävissä oppilaat soveltavat fysiikan ja kemian sekä muiden aineiden tietoja ja taitoja yhteistyössä muiden kanssa. Lisäksi oppimiskokonaisuuksissa linkitetään luonnontieteet elinkeinoelämään ja yhteiskuntaan luomalla yhteyksiä arkipäivän teknologisiin innovaatioihin

Oppimiskokonaisuuksien tavoitteena on parantaa oppilaiden opiskelumotivaatiota, luonnontieteiden osaamista, teknologista lukutaitoa sekä heidän käsitystään fysiikan ja kemian hyödyllisyydestä. Oppimiskokonaisuudet tukevat uusien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toteutumista, jotka korostavat fysiikassa ja kemiassa aiempaa enemmän sekä teknologiakasvatusta että oppiaineiden tietojen soveltamista monipuolisesti eri tilanteissa.

Alla on hankkeen materiaalit. Jos haluat lisätietoja materiaaleista tai esimerkiksi toteuttamiseen liittyvää apua, niin ole rohkeasti yhteydessä: Jesse Hietala, jesse.hietala@uef.fi, 050 576 5484

Hankkeen materiaalit

  • Törmäysprojekti on insinöörisuunnittelua ja fysiikkaa yhdistävä kokonaisuus, jossa oppilaat saavat haasteekseen suunnitella turvavarustelut autolle, siten että sen kyytiin sijoitettu kananmuna säilyy ehjänä törmäyskokeessa. (HUOM! Syksyllä 2019 ilmestynyt uusi materiaali.)
  • Laserturvajärjestelmän suunnittelu ja rakentaminen on LUMA-aineiden opetusta eheyttävä oppimiskokonaisuus, joka opettaa kattavasti valo-opin käsitteitä, insinörisuunnittelun periaatteita, yhteistyötaitoja sekä hieman geometriaa. Oppilaiden mieltä kutkuttava konteksti motivoi ja antaa tuntemuksen fysiikan ja matematiikan osaamisen hyödyllisyydestä. (HUOM! Kesällä 2019 ilmestynyt uusi materiaali.)
  • Sähkömagneettikourapeli – Insinöörityöskentelyä yläkouluun: Sähkömagneettikourapeli on oppimiskokonaisuus, jonka aikana oppilaat oppivat ymmärtämään magnetismia ja sähkömagneetin toimintaperiaatetta sekä teknologista ongelmanratkaisua (insinöörisuunnittelua) ja yhteistyötaitoja kiinnostavassa kontekstissa. (HUOM! Kesällä 2019 ilmestynyt uusi materiaali.)
  • Pelastakaa pingviinit: Tutkimusperustainen lämpöopin materiaali yläkouluun. Oppilaat oppivat syvällisesti ymmärtämään lämpöopin käsitteitä ja lainalaisuuksia. Oppilaat saavat kokemuksen fysiikan hyödyllisyydestä, kun oppilaat käyttävät oppimiansa tietoja fysiikasta hyödykseen kehittäesssään lämmöltä suojaavaa rakennelmaa. Oppilaille tulee tutuksi lämpöopin asioiden lisäksi teknologinen kehittämisprosessi ja ilmastonmuutos.
  • Vesiraketti: Teknologinen kehittämistehtävä, jossa oppilaat suunnittelevat ja rakentavat limupullosta veden ja ilman avulla lentävän raketin. Innostavassa kokonaisuudessa oppilaat soveltavat fysiikan osaamistaan käytäntöön ja oppivat raketteihin liittyvää fysiikkaa.
  • Kananmunan suoja: Yksinkertaisilla tarvikkeilla ja lyhyessä ajassa helposti järjestettävissä oleva erittäin innostava kokonaisuus, jossa oppilaat pääsevät soveltamaan fysiikan osaamistaan käytännön tehtävän parissa. Kuka onnistuu rakentamaan kevyimmän rakennelman, joka estää raakaa kananmunaa hajoamasta, kun se tiputetaan luokan katosta?
  • Photonics Explorer: EU:ssa usean maan yhteistyönä kehitetty toiminnallinen optiikan opetusmateriaalipaketti. Paketti sisältää yli 110 tutkimusvälinettä (lasereita, ledejä, valokuitua, hiloja, rakolevyjä, linssejä, peilejä ja värikalvoja), jotka mahdollistavat 10 pienryhmän samanaikaisen työskentelyn. Lisäksi pakettiin kuuluu suomenkieliset oppilaan- ja opettajanohjeet noin 20 oppitunnille.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_wp_custommenu nav_menu=”79″][/vc_column][/vc_row]