Siirry suoraan sisältöön

”Vesiaiheinen oppimiskokonaisuus pelin muodossa”

Oppimiskokonaisuuden kuvaus

Kehittäjät: Hermanni Hakanpää, Mikko Hänninen, Tuukka Korhonen ja Lasse Nihtinen

Toimittajat: Petja Hämäläinen ja Sanni Pirttilä

Aiheet: Puhdas vesi, veden riittävyys, veden olomuodot, veden puhdistaminen, kuivuus, sateet

Oppiaineet: Ympäristöoppi, yhteiskuntaoppi

Ikäluokka: alakoulun 3.-6. luokat (myös yläkoulun 7.-9. luokat)

Tavoitteet: Oppimiskokonaisuuteen soveltuvat osat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014

Tavoitteet

Kesto: 3 x 45 min

Kuvaus toteutuksesta:

Skenaariovaiheessa oppilaille näytetään video, jossa humoristisen uutisreportaasin muodossa nousee esiin tutkimusongelma: riittääkö puhdasta vettä kaikille ja missä sitä on?

Tutkimus- ja opiskeluvaiheessa oppilaat pelaavat pienryhmissä Google Maps-alustalle luotua peliä, jossa he matkaavat eri puolille maailmaa ja ratkovat erilaisia veteen liittyviä kysymyksiä. Vastaukset kerätään pelin edetessä luokan yhteiselle Padlet-seinälle ja opettaja antaa vastauksista pisteitä. Pelilaudan rasteilla oleviin kysymyksiin vastaaminen vaatii oppilailta tiedonhakua.

Linkki peliin

Päätöksentekovaiheessa palataan skenaariossa esitettyyn tutkimusongelmaan, minkä lisäksi oppilaat pohtivat omaa päivittäistä vedenkulutustaan.

Liitteet:

Työskentelyohjeet opettajalle (Word-tiedosto)

Työskentelyohjeet opettajalle (pdf-tiedosto)

Esimerkkikuva Padlet-seinästä

Skenaariovideo