Siirry suoraan sisältöön
Home » Hankkeet » Matemaattisen minäpystyvyyden kohentaminen alakoulussa » Miten tavoitelomakkeita käytetään oppitunneilla?

Miten tavoitelomakkeita käytetään oppitunneilla?

Alla olevasta linkistä löytyy valmis kokoelma matematiikan tuntityöskentelyä koskevia tavoitteita. Valmiiksi muotoillut työskentelytavoitteet on jaettu neljään osa-alueeseen:

Työskentelyn tavoitteita alakoulun matematiikan oppitunnille

1. matemaattinen esittäminen

2. pitkäjänteinen työskentely

3. virheiden käsittely ja

4. rakentava osallistuminen tuntityöskentelyyn

Alla olevista linkeistä löytyy valmiita tavoitelistoja muutaman eri sisältöalueen opiskelua varten. Lisää on tulossa!

2. luokka: Luvut 0-1000

3. luokka: Geometria

3. luokka: Mittaaminen ja muunnokset

6. luokka: Prosentit

6. luokka: Aika

Sanalliset tehtävät

Opettaja voi valita valmiista tavoitelistoista opetukseensa sopivia tavoitteita, lisätä ne oppilaiden lomakkeeseen (löytyy alempaa tältä sivulta sekä Word- että PDF -muodossa) copy-paste –toiminnolla ja tulostaa valmiit lomakkeet oppilaille. Opettaja voi tarvittaessa muotoilla tavoitteiden sanamuotoja lasten suuhun sopivammaksi. Oppilaat voidaan ottaa mukaan erityisesti työskentelytavoitteiden asetteluun; heillä voi olla näkökulmia, joita me aikuiset emme huomaa ajatella!

Toinen tapa on, että oppilaat kirjoittavat tavoitteet itse lomakkeen tyhjiin kenttiin,
 jolloin tavoitelistat laitetaan oppilaille näkyville esimerkiksi luokan seinälle.

Tavoitteiden kokonaismäärä tarkasteltavalle ajanjaksolle kannattaa pitää maltillisena, esimerkiksi viisi tavoitetta/viikko. Opetuksessa voi eri viikoilla painottaa yhtä työskentelyn tavoitteiden osa-alueista matemaattinen esittäminenpitkäjänteisyysvirheiden käsittely tai rakentava osallistuminen tuntityöskentelyyn (ks. tavoitelistat sivun vasemmassa reunassa). Lisäksi tavoitteiden painotusta voi muokata sisältö- ja työskentelytavoitteiden välillä tilanteeseen tai oppilaaseen sopivalla tavalla.

Oppilaat arvioivat tavoitteiden saavuttamista lomakkeessa olevien hymiöiden avulla tarkasteltavan ajanjakson päätteeksi. Oppilaan vastaus lomakkeessa kuvaa sitä, missä määrin hän on sitä mieltä, että tavoiteväittämä kuvaa häntä. Työskentelytavoitteiden osalta pyrkimyksenä on, että oppilaat kokevat toteuttaneensa täysin tavoitteiden vaatimuksia. Sisältötavoitteiden osalta tavoitteena on, että oppilaat kokevat saavuttaneensa täysin vaaditun osaamisen tason.

Alla olevassa kuvassa on selitetty, mitä kukin hymiö ilmaisee. Opettaja voi näyttää hymiöiden merkityksen oppilaille kuvatiedoston avulla.

Tavoitteiden saavuttamisen arviointi : hymiöiden merkitykset

Tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttamisen arviointi

Tavoitelomake oppilaille löytyy tästä ladattavana Word-tiedostona ja tästä pdf-tiedostona. Tulostettavan tavoitelomakkeen voi kiinnittää esimerkiksi oppikirjan sisäkanteen, jotta se pysyy oppilailla mukana ja on matematiikan tunneilla näkyvillä.