Seuraavassa on esimerkkejä siitä, millaisia tavoitteita oppilaille voi asettaa painopisteenä ollessa matematiikan sanalliset tehtävät.
Tavoitteiden sanamuotoja voi tarpeen vaatiessa muokata lapsen suuhun sopivammaksi.
- ”Varmistan, että olen ymmärtänyt lukemani.”
- ”Tunnistan kysymyksen sanallisessa tehtävässä.”
- ”Osaan kuvitella mielessäni sanallisessa tehtävässä esitetyn tilanteen.”
- ”Osaan kuvailla sanallisessa tehtävässä esitetyn tilanteen toiselle oppilaalle.”
- ”Esitin sanallisen tehtävän tiedot toisessa muodossa (esimerkiksi piirros).”
- ”Osaan poimia sanallisesta tehtävästä olennaiset tiedot tehtävän ratkaisemiseksi.”
- ”Tunnistan sanallisissa tehtävissä, mitkä luvut ovat ratkaisun kannalta tärkeitä.”
- ”Osaan perustella sanallisessa tehtävässä annettujen tietojen perusteella muodostamani laskulausekkeen.”
- ”Hahmotan erilaisia tapoja, joilla voi ratkaista sanallisen tehtävän.”
- ”Mietin sanallisten tehtävien kohdalla, onko saamani vastaus järkevä.”
- ”Arvioin, ovatko tehtäviin saamani vastaukset järkeviä.”
- ”En jätä sanallisen tehtävän ratkaisua kesken, vaikka tehtävä olisikin vaikea.”
- ”En luovuta työskennellessäni pitkän ja haastavan sanallisen tehtävän parissa.”
- ”Osaan selittää vaiheittain, miten olen ratkaissut sanallisen tehtävän.”
- ”Ymmärrän lukemani sanallisten tehtävien yhteydessä.”