Siirry suoraan sisältöön
Home » Hankkeet » Matemaattisen minäpystyvyyden kohentaminen alakoulussa » Sanalliset tehtävät

Sanalliset tehtävät

Seuraavassa on esimerkkejä siitä, millaisia tavoitteita oppilaille voi asettaa painopisteenä ollessa matematiikan sanalliset tehtävät.

Tavoitteiden sanamuotoja voi tarpeen vaatiessa muokata lapsen suuhun sopivammaksi.

  • ”Varmistan, että olen ymmärtänyt lukemani.”
  • ”Tunnistan kysymyksen sanallisessa tehtävässä.”
  • ”Osaan kuvitella mielessäni sanallisessa tehtävässä esitetyn tilanteen.”
  • ”Osaan kuvailla sanallisessa tehtävässä esitetyn tilanteen toiselle oppilaalle.”
  • ”Esitin sanallisen tehtävän tiedot toisessa muodossa (esimerkiksi piirros).”
  • ”Osaan poimia sanallisesta tehtävästä olennaiset tiedot tehtävän ratkaisemiseksi.”
  • ”Tunnistan sanallisissa tehtävissä, mitkä luvut ovat ratkaisun kannalta tärkeitä.”
  • ”Osaan perustella sanallisessa tehtävässä annettujen tietojen perusteella muodostamani laskulausekkeen.”
  • ”Hahmotan erilaisia tapoja, joilla voi ratkaista sanallisen tehtävän.”
  • ”Mietin sanallisten tehtävien kohdalla, onko saamani vastaus järkevä.”
  • ”Arvioin, ovatko tehtäviin saamani vastaukset järkeviä.”
  • ”En jätä sanallisen tehtävän ratkaisua kesken, vaikka tehtävä olisikin vaikea.”
  • ”En luovuta työskennellessäni pitkän ja haastavan sanallisen tehtävän parissa.”
  • ”Osaan selittää vaiheittain, miten olen ratkaissut sanallisen tehtävän.”
  • ”Ymmärrän lukemani sanallisten tehtävien yhteydessä.”