Siirry suoraan sisältöön
Home » Hankkeet » Matemaattisen minäpystyvyyden kohentaminen alakoulussa » Työskentelyn tavoitteita alakoulun matematiikan oppitunneille

Työskentelyn tavoitteita alakoulun matematiikan oppitunneille

Seuraavassa on listattu tuntityöskentelyyn sopivia tavoitteita matematiikan tunneille. Tavoitteita on listattu osa-alueisiin matemaattinen esittäminenpitkäjänteisyysvirheiden käsittely ja rakentava osallistuminen tuntityöskentelyyn.

Tavoitteiden sanamuotoja voi tarpeen vaatiessa muokata lapsen suuhun sopivammaksi.

  • Matemaattinen esittäminen
    • ”Perustelen tehtävien vastaukset kirjoittamalla tai piirtämällä.”
    • ”Kirjoitan tai piirrän ratkaisuni johdonmukaisena kokonaisuutena/johdonmukaisesti tarvittavine välivaiheineen.”
    • ”Osaan merkintöjeni pohjalta kertoa, miten olen ratkaissut tehtävän.”
  • Pitkäjänteisyys
    • ”En luovuta haastavan tehtävän kanssa vaan jatkoin työskentelyä pitkäjänteisesti.”
    • ”Työskentelen vaikeidenkin tehtävien kanssa sinnikkäästi.”
    • ”Keskityn oppitunnilla työskentelyyn.”
  • Virheiden käsittely
    • ”Tuon esille omat ratkaisuni tehtäviin.”
    • ”Uskallan tuoda esille omat ratkaisuni tehtäviin.”
    • ”Suhtaudun toisten oppilaiden työskentelyyn kannustavasti.”
    • ”Tuen luokkatoveriani, mikäli hän teki virheen.”
    • ”Kannustan muita oppilaita.”
    • ”Keskustelen tavoistani ratkaista tehtäviä muiden kanssa.”
  • Rakentava osallistuminen tuntityöskentelyyn
    • ”Annan muille oppilaille työskentelyrauhan.”
    • ”Tarvittaessa autan muita oppilaita.”
    • ”Osallistun aktiivisesti tuntityöskentelyyn.”
    • ”Kysyn neuvoa tarvittaessa.”