Eheyttävä opetuskokonaisuus vedestä ja sen vaikutuksesta yhteiskunnassa. Sopii 3-6 luokille sekä yläkouluun. Kesto kolme oppituntia.
”Vesiaiheinen oppimiskokonaisuus pelin muodossa”
Oppimiskokonaisuuden kuvaus
Kehittäjät: Hermanni Hakanpää, Mikko Hänninen, Tuukka Korhonen ja Lasse Nihtinen
Toimittajat: Petja Hämäläinen ja Sanni Pirttilä
Aiheet: Puhdas vesi, veden riittävyys, veden olomuodot, veden puhdistaminen, kuivuus, sateet
Oppiaineet: Ympäristöoppi, yhteiskuntaoppi
Ikäluokka: alakoulun 3.-6. luokat (myös yläkoulun 7.-9. luokat)
Tavoitteet: Oppimiskokonaisuuteen soveltuvat osat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014
Kesto: 3 x 45 min
Kuvaus toteutuksesta:
Skenaariovaiheessa oppilaille näytetään video, jossa humoristisen uutisreportaasin muodossa nousee esiin tutkimusongelma: riittääkö puhdasta vettä kaikille ja missä sitä on?
Tutkimus- ja opiskeluvaiheessa oppilaat pelaavat pienryhmissä Google Maps-alustalle luotua peliä, jossa he matkaavat eri puolille maailmaa ja ratkovat erilaisia veteen liittyviä kysymyksiä. Vastaukset kerätään pelin edetessä luokan yhteiselle Padlet-seinälle ja opettaja antaa vastauksista pisteitä. Pelilaudan rasteilla oleviin kysymyksiin vastaaminen vaatii oppilailta tiedonhakua.
Päätöksentekovaiheessa palataan skenaariossa esitettyyn tutkimusongelmaan, minkä lisäksi oppilaat pohtivat omaa päivittäistä vedenkulutustaan.
Liitteet:
Työskentelyohjeet opettajalle (docx-tiedosto) | (pdf-tiedosto)
Esimerkkikuva Padlet-seinästä
Skenaariovideo