Siirry suoraan sisältöön
Home » Materiaalit » Ilma

Ilma

Monivaiheinen opetuskokonaisuus ilmasta, joka sisältää mm. pistetyöskentelyä. Ensimmäiselle luokalle, kesto kolme oppituntia sekä pidempi aikainen työ.

Aihe: S5: Elämän perusedellytysten pohtiminen (OPS 2014)
Ikäluokka: 1. vuosiluokka
Tavoitteet: Opetuskokonaisuudelle asetettuja käsitteellisiä tavoitteita on, että oppilaat ymmärtävät ilman olevan puhtaana hajuton, mauton ja väritön aine. Lisäksi oppilaat ymmärtävät, että ilman olomuoto on kaasu. 1-2-luokan tavoitteissa olennaisia asioita ovat lapsen ympäristö ja sen ilmiöt, joihin ilma kuuluu isona osana. Opetuskokonaisuuden menetelmällisiä tavoitteita ovat ympäristöopin luonteen mukaisesti leikinomainen oppilaslähtöinen tutkiva oppiminen. Oppilaat ymmärtävät muun muassa, että ilmaa ei voi saada käsin kiinni kuten esineitä, mutta sitä voi varastoida esimerkiksi muovipussiin sekä kylmän ja kuuman ilman vaikutuksen arkielämässä. Oppilas pääsee toteuttamaan luonnollista uteliaisuuttaan ja oppii lisäksi tapoja tutkia lähiympäristöään sekä kyseenalaistaa sen ilmiöitä. Oppilas oppii myös tekemään ennakko-oletuksia sekä esittelemään muille lopullisia tutkimustuloksiaan.
Tarvikkeet: Opetuskokonaisuuden aikana tarvitset ilmapalloja, neulan, ison lasi/läpinäkyvän astian, kartonkia, terävän lyijykynän, pillin, teippiä,  hiustenkuivaajan, kertakäyttölautasen, kynttilän, lasin, pullon, lankaa, kaksi lasipurkkia (toinen täytyy pystyä tiiviisti sulkemaan) sekä teräsvillaa tai rautanauloja.
Kesto: 3 x 45min + yhden kokeellisen kokeen pidempiaikainen seuranta

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *