Siirry suoraan sisältöön
Home » Materiaalit » Selkärankaisten luokittelua

Selkärankaisten luokittelua

Kahden oppitunnin mittainen opetuskokonaisuus alkuopetukseen. Aiheena selkärankaiset sekä niiden luokittelu.

Aihe: S3: Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi (OPS 2014)
Ikäluokka: vuosiluokat 1-2
Tavoitteet: Opetuskokonaisuuden käsitteellisenä tavoitteena on, että oppilas oppii tunnistamaan, nimeämään ja luokittelemaan Suomen luonnossa esiintyviä selkärankaisia eläimiä. Lisäksi opetuskokonaisuuden aikana pyritään luokittelun perusperiaatteeseen tutustumiseen sekä käsitteen muodostukseen. Tavoitteena on, että oppilaille muodostuu ymmärrys käsitteiden ja niiden välisistä suhteista (esimerkiksi nisäkkäät, kalat, linnut, matelijat ja sammakkoeläimet ovat selkärankaisia).Opetuskokonaisuuden menetelmällisenä
tavoitteena on korostaa leikillisyyttä ja pelillisyyttä. Opetusmenetelmissä korostetaan oppilaan omaa ajattelua, kuvailua, vertailua ja luokittelua.
Tarvikkeet: Oppilaille tarvitaan nimilaput ryhmäjakoa varten. Nimilaput tehdään kolmesta erivärisestä pahvista (esim. sininen, keltainen, oranssi), jotka ovat vaihtelevasti erimuotoisia (esim. kolmio, nelikulmio, ympyrä). Lisäksi tunnille tarvitaan eläinmuistipeli-kortit (pari: kuva- ja tekstikortti), iPadeja + Quizlet-sovelluksen, dokumenttikameran sekä Selkärankaiset-laulun sanat. Muistipeleissä
on kuvia Suomen luonnossa esiintyvistä nisäkkäistä, linnuista, kaloista, matelijoista ja sammakkoeläimistä.
Kesto: 2 x 45min

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *