Siirry suoraan sisältöön
Home » Materiaalit » Tutkitaan kevään merkkejä

Tutkitaan kevään merkkejä

Opetuskokonaisuus, joka sopii metsäretkellä tehtäväksi alkuopetukseen. Kokonaisuudessa tutkitaan kevään merkkejä ja harjoitellaan tutkimuksen tekoa. Kesto 3 oppituntia.

Aihe: S3: Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi (OPS 2014)
Ikäluokka: 1. vuosiluokka
Tavoitteet: Opetuskokonaisuuden käsitteellisenä tavoitteena on kevään merkkeihin tutustuminen metsäretkellä. Tavoitteena on käsitellä kevättä kokonaisvaltaisesti tutustuen kasveihin, eläimiin, hyönteisiin, puihin, elottomaan luontoon sekä lumeen. Kasveista tavoitteena on oppia tunnistamaan muutamia tutuimpia lajeja, tutkia ja pohtia, millaisiin paikkoihin niitä alkaa ensimmäisenä keväällä nousemaan ja minkä vuoksi. Samalla tavoitteena on siis luoda perustaa tietämykselle kasvien yhteyttämisestä tutkimalla itse lähiluontoa. Puista tavoitteena oli oppia erottamaan havu- ja lehtipuut, ja tutkia, mitä eroja havupuilla ja lehtipuilla on. Tavoitteena on myös tutkia puiden ikää, ja keinoja, joilla iän voi selvittää. Hyönteisten kohdalla tavoitteena on tutkia, millaisissa paikoissa hyönteisiä voi olla alkukeväästä, ja miksi juuri niissä paikoissa. Samalla tavoitteena on selvittää, minne hyönteiset menevät talvella ja oppia käsite kylmähorros. Eläimistä tavoitteena on oppia tunnistamaan eri eläinten jälkiä ja havaita merkkejä eläinten läsnäolosta eri aisteilla. Tavoitteena on myös tutustua käsitteeseen talviuni. Tavoitteena elottoman luonnon osalta on tutustua ensinnäkin käsitteeseen eloton luonto ja pohtia mitä sillä tarkoitetaan. Lumesta tavoitteena on tavoitteena tutustua käsitteisiin lumikide ja sulaminen. Tavoitteena on myös pohtia, mitä lumelle tapahtuu keväällä ja minne se katoaa, ja miksi toisesta paikasta lumi sulaa nopeammin kuin toisesta. Opetuskokonaisuuden menetelmällisenä tavoitteena on pyrkiä tavoitteisiin elämyksellisen ja tutkivan oppimisen periaatteita noudattaen. Oppilaiden ryhmätyöskentelytaitojen kehittyminen on myös yksi tavoitteista. Leikillisyyttä korostetaan myös opetuskokonaisuudella.
Tarvikkeet: Opetuskokonaisuuden aikana tarvitset iPadeja, kasvintunnistuskirjoja, mittanauhoja, luuppeja (8), hyönteiskirjoja, eläintunnistuskirjoja, kaksi lasipurkkia, huiveja sekä tutkimuskortit sekä tutkijan kassit oppilaille.
Kesto: 3 x 45min

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *