Siirry suoraan sisältöön
Home » Materiaalit » Sähköä kaupungissa

Sähköä kaupungissa

Opetuskokonaisuus, joka koostuu viidestä oppitunnista. Sähköä käsitellään laajasti tutkimuksen ja toiminnallisuuden kautta. Oppituntikohtaiset ohjeet. 4-6 luokille.

Aihe: Sähkö
Ikäluokka: 4.-6. luokka.
Nuorempien oppilaiden kanssa suunnitelmaa voi toteuttaa soveltuvin osin.
Tavoitteet: Ympäristöopin tavoitteena on ohjata oppilasta ymmärtämään luontoa ja rakennettua ympäristöä sekä niiden ilmiöitä. Tiukkojen oppiainerajojen sijaan sähköön tutustutaan tässä opetuskokonaisuudessa ilmiönä ja eri näkökulmista. Opetussuunnitelman mukaisesti tavoitteena on harjaantua hankkimaan ja arvioimaan tietoa erilaisten tutkimustehtävien avulla. Luokkahuoneessa tehtävien tutkimusten avulla on tarkoitus pohtia yhdessä sitä, miten saatua tutkimustietoa voi hyödyntää ja soveltaa luokkahuoneen ulkopuolisiin tilanteisiin. Erilaisten tutkimustehtävien tavoitteena on herättää kiinnostusta ja syventää ymmärrystä sähköstä ilmiönä. Opetuskokonaisuudessa tutustutaan myös omaan asuinpaikkakuntaan tai johonkin lähellä sijaitsevaan kaupunkiin ja hyödynnetään geomediaa sen tarkastelussa. Tehtävissä pyritään huomioimaan kestävän kehityksen näkökulma sekä omien valintojen merkitys ympäristön kannalta.

Tarvikkeet:
1. Kaupungin pienoismalli
  • Erilaisia askarteluvälineitä, esimerkiksi:
  • Paperia, pahvia, kartonkia
  • Puutikkuja
  • Sakset, teippiä , sinitarraa, liimaa
  • Muita rakennusvälineitä sen mukaan, mitä koululla on käytettävissä. Oppilaita voi myös pyytää tuomaan kierrätettäviä materiaaleja kotoa (esim. talouspaperirullan pahvinen sisus).
  • Kuvia ja karttoja tarkasteltavasta kaupungista tai karttasovellus
2. Kodin sähkö
  • Kirjoitusvälineet
  • Tietokone ja äänentoistomahdollisuus
  • Sähkövatkain ja vispilä
  • Kananmunia
  • Kulhoja
  • Huoneen pohjapiirustus
3. Sähkön tuotanto
  • Kirjoitusvälineet
  • Virtamittareita
  • Ledejä
  • Hehkulamppuja
  • Johtimia
  • Käämi
  • Magneetti
  • Käsigeneraattori
  • Tuulivoiman demonstraatioon tarkoitettu generaattori
  • Fööni
  • Aurinkokenno ja erilaisia valonlähteitä

 

4. Kaupungin jätehuollon automatisoiminen robottien avulla
  • Robotteja (esim. Sonyn)
  • Tietokoneita ohjelmoimista varten + ohjelmointiin tarvittava ohjelma
  • Maalarinteippiä
  • Kuva jätteenkäsittelylaitoksesta
5. Kaupungin valaistuksen toteuttaminen
  • Hehkulamppuja (4 per ryhmä)
  • Lampun kiinnitysalustoja
  • Hauenleukoja
  • Johtimia
  • Paristoja
  • Virtamittareita
  • Kaupungin pienoismalli tai muu rakennelma, jonka pohjalle lamppuja
  • aletaan asentamaan
  • Erilaisia askarteluvälineitä (pahvia, pillejä, sinitarraa, teippiä, kartonkia, puutikkuja, muovailuvahaa, pahvirullia jne.)
Kesto: 5 * 45 min
Tässä opetus kokonaisuudessa on kuvattu viisi osakokonaisuutta, joista kunkin voi toteuttaa yhden 45 minuuttisen oppitunnin aikana. Aikaa voisi kuitenkin käyttää helposti enemmänkin jokaiseen osioon. Osista muodostuu yhtenäinen kokonaisuus. Esimerkiksi kaupungin valaistuksen toteuttaminen liittyy kiinteästi kaupungin pienoismalliin, jonka pohjalle valaistus toteutetaan.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *