Opetuskokonaisuus, joka koostuu viidestä oppitunnista. Sähköä käsitellään laajasti tutkimuksen ja toiminnallisuuden kautta. Oppituntikohtaiset ohjeet. 4-6 luokille.
Aihe: Sähkö
Ikäluokka: 4.-6. luokka.
Nuorempien oppilaiden kanssa suunnitelmaa voi toteuttaa soveltuvin osin.
Tavoitteet: Ympäristöopin tavoitteena on ohjata oppilasta ymmärtämään luontoa ja rakennettua ympäristöä sekä niiden ilmiöitä. Tiukkojen oppiainerajojen sijaan sähköön tutustutaan tässä opetuskokonaisuudessa ilmiönä ja eri näkökulmista. Opetussuunnitelman mukaisesti tavoitteena on harjaantua hankkimaan ja arvioimaan tietoa erilaisten tutkimustehtävien avulla. Luokkahuoneessa tehtävien tutkimusten avulla on tarkoitus pohtia yhdessä sitä, miten saatua tutkimustietoa voi hyödyntää ja soveltaa luokkahuoneen ulkopuolisiin tilanteisiin. Erilaisten tutkimustehtävien tavoitteena on herättää kiinnostusta ja syventää ymmärrystä sähköstä ilmiönä. Opetuskokonaisuudessa tutustutaan myös omaan asuinpaikkakuntaan tai johonkin lähellä sijaitsevaan kaupunkiin ja hyödynnetään geomediaa sen tarkastelussa. Tehtävissä pyritään huomioimaan kestävän kehityksen näkökulma sekä omien valintojen merkitys ympäristön kannalta.
Tarvikkeet:
1. Kaupungin pienoismalli
2. Kodin sähkö
3. Sähkön tuotanto
|
4. Kaupungin jätehuollon automatisoiminen robottien avulla
5. Kaupungin valaistuksen toteuttaminen
|
Kesto: 5 * 45 min
Tässä opetus kokonaisuudessa on kuvattu viisi osakokonaisuutta, joista kunkin voi toteuttaa yhden 45 minuuttisen oppitunnin aikana. Aikaa voisi kuitenkin käyttää helposti enemmänkin jokaiseen osioon. Osista muodostuu yhtenäinen kokonaisuus. Esimerkiksi kaupungin valaistuksen toteuttaminen liittyy kiinteästi kaupungin pienoismalliin, jonka pohjalle valaistus toteutetaan.