Törmäysprojekti on insinöörisuunnittelua ja fysiikkaa yhdistävä kahden tunnin oppimiskokonaisuus, jossa oppilaat saavat haasteekseen suunnitella turvavarustelut autolle, siten että sen kyytiin sijoitettu kananmuna säilyy ehjänä törmäyskokeessa. Yläkouluun ja lukioon.
Katso kokonaisuuden esittely tästä videosta: https://youtu.be/sYkoaK1iOtM
Luokka-aste: 7-9 ja lukio (sopii joustavasti hyvin myös esi- ja alakouluun)
Arvioitu oppituntien määrä: n. 2 oppituntia (45 min), syventyä voi pidempäänkin
Materiaalit
Materiaali sisältää 11 sivua opettajan ohjeita ja 9 sivua liitteitä kuten oppilaiden työmonisteita.
- Muokattava docx-versio: Törmäysprojekti
Suomennus ja muokkaus: Tommi Penttinen ja Jussi Ruuskanen
Suomennettu ja muokattu alkuperäisteoksesta: Maker Challenge: Creative Crash Test Cars,Contributed by: RET Program, College of Engineering, North Dakota State University Fargo https://www.teachengineering.org/makerchallenges/view/nds-1746-creative-crash-test-cars-mass-momentum
Copyright of the original work: © 2017 by Regents of the University of Colorado;
original © 2016 North Dakota State University
Tutustu materiaaliin liittyviin muihin videoihin
Taulukko oppitunneista
Minuutit | Työvaihe | Työtavat | Materiaalit | |
Oppitunti 1 | 15 | Opettaja alustaa aiheen, kertoen mitä on tarkoitus opiskella ja miksi aihe on tärkeä
Ja oppilaat tekevät alkukyselyn |
Opettajajohtoinen | Alkukysely ja video törmäystestistä |
30 | Suunnittelu:
Suunnitellaan lomakkeen avulla oman auton turvajärjestelyt |
Ryhmätyöskentely | Turvajärjestelyjen rakennusmateriaalit, sekä oppilaan materiaalit lomake | |
Oppitunti 2 | 20 | Autojen valmistus: Oppilaat valmistavat prototyypin ja kokeilevat sitä hitaalla vauhdilla. Auto punnitaan. | Ryhmätyöskentely | Rakennusmateriaalit, kananmunat ja vaaka |
20 | Autoilla suoritetaan törmäyskokeet. Mitataan auton nopeudet ja lasketaan liikemäärä. | Ryhmätyöskentely | Ramppi, seinä, autot ja mittalaitteet, Oppilaan materiaalit | |
10 | Oppilaat pohtivat ensin ryhmässä, kuinka liikemäärä vaikuttaa törmäyksessä tapahtuneeseen vahinkoon. Lopuksi opettajan kanssa pohditaan fysiikan näkemystä aiheeseen | Opettajajohtoinen/ryhmätyöskentely | Oppilaan materiaalit |