Siirry suoraan sisältöön
Home » Materiaalit » Törmäysprojekti

Törmäysprojekti

Törmäysprojekti on insinöörisuunnittelua ja fysiikkaa yhdistävä kahden tunnin oppimiskokonaisuus, jossa oppilaat saavat haasteekseen suunnitella turvavarustelut autolle, siten että sen kyytiin sijoitettu kananmuna säilyy ehjänä törmäyskokeessa. Yläkouluun ja lukioon.

Katso kokonaisuuden esittely tästä videosta: https://youtu.be/sYkoaK1iOtM

Luokka-aste: 7-9 ja lukio (sopii joustavasti hyvin myös esi- ja alakouluun)

Arvioitu oppituntien määrä: n. 2 oppituntia (45 min), syventyä voi pidempäänkin

Materiaalit

Materiaali sisältää 11 sivua opettajan ohjeita ja 9 sivua liitteitä kuten oppilaiden työmonisteita.

Suomennus ja muokkaus: Tommi Penttinen ja Jussi Ruuskanen

Suomennettu ja muokattu alkuperäisteoksesta: Maker Challenge: Creative Crash Test Cars,Contributed by: RET Program, College of Engineering, North Dakota State University Fargo https://www.teachengineering.org/makerchallenges/view/nds-1746-creative-crash-test-cars-mass-momentum

Copyright of the original work: © 2017 by Regents of the University of Colorado;
original © 2016 North Dakota State University

Tutustu materiaaliin liittyviin muihin videoihin

Taulukko oppitunneista

Minuutit Työvaihe Työtavat Materiaalit
Oppitunti 1 15 Opettaja alustaa aiheen, kertoen mitä on tarkoitus opiskella ja miksi aihe on tärkeä

Ja oppilaat tekevät alkukyselyn

 Opettajajohtoinen Alkukysely ja video törmäystestistä
30 Suunnittelu:

Suunnitellaan lomakkeen avulla oman auton turvajärjestelyt

Ryhmätyöskentely Turvajärjestelyjen rakennusmateriaalit, sekä oppilaan materiaalit lomake
Oppitunti 2 20 Autojen valmistus: Oppilaat valmistavat prototyypin ja kokeilevat sitä hitaalla vauhdilla. Auto punnitaan. Ryhmätyöskentely Rakennusmateriaalit, kananmunat ja vaaka
20 Autoilla suoritetaan törmäyskokeet. Mitataan auton nopeudet ja lasketaan liikemäärä. Ryhmätyöskentely Ramppi, seinä, autot ja mittalaitteet, Oppilaan materiaalit
10 Oppilaat pohtivat ensin ryhmässä, kuinka liikemäärä vaikuttaa törmäyksessä tapahtuneeseen vahinkoon. Lopuksi opettajan kanssa pohditaan fysiikan näkemystä aiheeseen Opettajajohtoinen/ryhmätyöskentely Oppilaan materiaalit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *