”Kolmen kuvitteellisen planeetan elinkelpoisuuden tutkiminen”
Oppimiskokonaisuuden esittely
Kehittäjät: Anni Jaatinen, Sami Korhonen, Heidi Laine ja Miina Melanen
Toimittaja: Petja Hämäläinen
Aiheet: Kolmen kuvitteellisen planeetan elinkelpoisuuden tutkiminen
Oppiaineet: biologia, maantieto, fysiikka, musiikki, kuvataide
Ikäluokka: 9. luokka
Tavoitteet: Oppimiskokonaisuuteen soveltuvat osat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014
Kesto: 5×45 min tai 3x75min
Kuvaus toteutuksesta:
Skenaario esitellään oppilaille tarinankerronnan avulla. Tarinankertoja kertoo oppilaille heidän olevan tutkimusryhmän jäseniä, joiden tehtävänä on selvittää kolmen (kuvitteellisen) planeetan elinkelpoisuus.
Tutkimusvaihe sisältää kolme osiota, joissa oppilaat pääsevät tutustumaan planeettojen ominaisuuksiin ja kuvailemaan planeettoja luovalla tavalla yhdistäen luonnontieteiden opetukseen myös musiikkia ja kuvataidetta.
Päätöksentekovaiheessa oppilaat ottavat kantaa siihen, ovatko planeetat elinkelpoisia vai eivät. Oppimiskokonaisuudessa käytetään kokoavana alustana Padlet-seinää, jonne oppilaat lisäävät pohdintojaan tutkimuksistaan.
Liitteet:
Työskentelyohjeet opettajalle (pdf-tiedosto)
Työskentelyohjeet opettajalle (Word-tiedosto)
Työskentelyohjeet oppilaille (pdf-tiedosto)
Työskentelyohjeet oppilaille (Word-tiedosto)
Planeettojen ominaisuudet -taulukko opettajalle
Planeettojen ominaisuudet -taulukko oppilaille