Oppimiskokonaisuuden esittely
Kehittäjät: Paavo Auvinen, Tuomas Manelius ja Matti Paalanen
Toimittaja: Petja Hämäläinen
Aiheet: vesi ja sen rooli yhteiskunnassa ja ympäristössä, veden merkitys elämälle, vesistöjen suojelu ja siihen liittyvät hankaluudet
Oppiaineet: biologia, maantieto, kemia
Ikäluokka: 7. luokka
Tavoitteet: Oppimiskokonaisuuteen soveltuvat osat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014
Kesto: 4×75 min tai 6×45 min
Kuvaus toteutuksesta:
Skenaario esitellään oppilaille videon avulla. Siinä maailman tilanteesta huolestunut henkilö kertoo asioista, jotka ovat johtaneet maapallon vesivarojen saastumiseen. Hän esittää oppilaille kysymyksiä siitä, kuinka voidaan varmistaa veden säilyminen puhtaana, kuinka vettä riittää kaikille, kuinka voidaan omilla teoilla vaikuttaa vesistöjen puhtauteen ja kuinka voidaan varmistaa, että tulevaisuudessa ihmisille ei käy kuten videon päähenkilölle.
Tutkimusvaiheessa oppilaat pääsevät tutkimaan öljyonnettomuutta, erilaisten tuotteiden valmistamiseen, tuottamiseen, kasvattamiseen ja kuljettamiseen liittyvää piiloveden määrää ja jäteveden puhdistusta. Oppilaat pääsevät myös Vesikouluun.
Oppilaat kokoavat oppimiskokonaisuuden eri vaiheista materiaalia yhteiseen Vesiseinään, joka toimii kollektiivisena alustana oppimiselle. Päätöksentekovaiheessa oppilaat pääsevät esittelemään tuotoksiaan muille oppilaille ja ottamaan kantaa skenaariossa esitettyihin kysymyksiin.
Liitteet:
Työskentelyohjeet opettajalle (pdf-tiedosto)
Työskentelyohjeet opettajalle (Word-tiedosto)
Skenaariovideo (ks. sivun alalaita)
Öljyonnettomuus opettajan ohje
Piilovesirasti oppilasohje (pdf-tiedosto)
Piilovesirasti oppilasohje (Word-tiedosto)
Jäteveden puhdistaminen -työohje (ks. video sivun alalaita)