Siirry suoraan sisältöön
Home » Materiaalit » Työskentelyn tavoitteita alakoulun matematiikan oppitunneille

Työskentelyn tavoitteita alakoulun matematiikan oppitunneille

Auki kirjoitettuja tavoitteita alakoulun matematiikkaan, kun aiheena on työskentely.

Seuraavassa on listattu tuntityöskentelyyn sopivia tavoitteita matematiikan tunneille. Tavoitteita on listattu osa-alueisiin matemaattinen esittäminen, pitkäjänteisyys, virheiden käsittely ja rakentava osallistuminen tuntityöskentelyyn.

Tavoitteiden sanamuotoja voi tarpeen vaatiessa muokata lapsen suuhun sopivammaksi.

  • Matemaattinen esittäminen
    • ”Perustelen tehtävien vastaukset kirjoittamalla tai piirtämällä.”
    • ”Kirjoitan tai piirrän ratkaisuni johdonmukaisena kokonaisuutena/johdonmukaisesti tarvittavine välivaiheineen.”
    • ”Osaan merkintöjeni pohjalta kertoa, miten olen ratkaissut tehtävän.”
  • Pitkäjänteisyys
    • ”En luovuta haastavan tehtävän kanssa vaan jatkoin työskentelyä pitkäjänteisesti.”
    • ”Työskentelen vaikeidenkin tehtävien kanssa sinnikkäästi.”
    • ”Keskityn oppitunnilla työskentelyyn.”
  • Virheiden käsittely
    • ”Tuon esille omat ratkaisuni tehtäviin.”
    • ”Uskallan tuoda esille omat ratkaisuni tehtäviin.”
    • ”Suhtaudun toisten oppilaiden työskentelyyn kannustavasti.”
    • ”Tuen luokkatoveriani, mikäli hän teki virheen.”
    • ”Kannustan muita oppilaita.”
    • ”Keskustelen tavoistani ratkaista tehtäviä muiden kanssa.”
  • Rakentava osallistuminen tuntityöskentelyyn
    • ”Annan muille oppilaille työskentelyrauhan.”
    • ”Tarvittaessa autan muita oppilaita.”
    • ”Osallistun aktiivisesti tuntityöskentelyyn.”
    • ”Kysyn neuvoa tarvittaessa.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *