Oppimiskokonaisuuden esittely
Kehittäjät: Ilona Karjalainen, Marikki Mettinen, Milko Nuutila ja Janne Ojala
Toimittajat: Petja Hämäläinen ja Sanni Pirttilä
Aihe: joen tutkiminen, virtaama, pH-mittaukset, karttatarkastelu
Oppiaineet: fysiikka, kemia, biologia, maantieto
Ikäluokka: 8. luokka
Tavoitteet: Oppimiskokonaisuuteen soveltuvat osat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014
Kesto: 5 x 45 min
Kuvaus toteutuksesta:
Jokivesiprojektissa tutkitaan jokivettä eri näkökulmista ja eri menetelmillä. Oppimiskokonaisuuden skenaariossa luodaan tilanne, jossa ylikansallinen yritys on vallannut Suomen vesivarannot haltuunsa. Kuitenkin oman paikkakunnan joki on viimeinen makeanvedenvaranto, joka ei ole joutunut kyseisen yrityksen haltuun. Oppilaiden tehtävänä on tutkia jokiveden ominaisuuksia, laatua ja niiden perusteella soveltuvuutta talous- ja juomavedeksi.
Tutkimus- ja opiskeluvaihe toteutetaan rastityöskentelynä pienryhmissä. Oppilaat keräävät maastossa olevilla rasteilla tutkimusaineistoa: pohja- ja vesinäytteitä sekä tietoja joen profiilista ja virtaamasta. Tutkimusaineistoa tarkastellaan ja analysoidaan luokassa tehtävämonisteiden ja tutkimusvälineiden avulla.
Päätöksentekovaiheessa oppilaat laativat raportin tutkimuksistaan videoitavien haastattelujen muodossa.
Liitteet:
Työskentelyohjeet opettajalle (Word-tiedosto)
Työskentelyohjeet opettajalle (pdf-tiedosto)
Pohdintaa skenaario- ja päätöksentekovaiheeseen (Word-tiedosto)
Pohdintaa skenaario- ja päätöksentekovaiheeseen (pdf-tiedosto)
Joen profiili ja karttatarkastelu (Word-tiedosto)