Oppimiskokonaisuus, jossa kourapelin kautta tutustutaan sähkömagnetismiin. Laaja kokonaisuus, joka on kestoltaan 11-14x 45 min. Soveltuu yläkouluun sekä luokille 5-6.
Esittely
Sähkömagneettikourapeli on oppimiskokonaisuus, jonka aikana oppilaat oppivat ymmärtämään magnetismia ja sähkömagneetin toimintaperiaatetta sekä teknologista ongelmanratkaisua (insinöörisuunnittelua) ja yhteistyötaitoja kiinnostavassa kontekstissa.
Kontekstina toimii seuraavanlainen ongelmanasettelu: Kourapelit ovat huijausta! Huvipuistoissa ja peliluolissa näkee kourapelejä, joissa mekaanisella kouralla pyydystetään leluja. Valitettavasti peleistä voittaa hyvin harvoin. Kuvitteellinen Galagtic Games -yhtiö pyytää oppilaiden apua pelin uudistamisessa. Kouran sijaan halutaan käyttää sähkömagneettista pyydyslaitetta, joka olisi reilumpi pelaajalle, mutta tarpeeksi haastava ja tuottoisa.
Oppilaat työskentelevät ryhmissä insinöörin tavoin. He perehtyvät ongelmaan ja tutustuvat magneetteihin, magneettisiin materiaaleihin ja sähkömagneetin toimintaa. He suunnittelevat oman sähkömagneetilla toimivan pyydylaitteen, testaavat ja parantelevat sitä. Prosessi raportoidaan ja lopullinen tuotos esitellään.
Kuvaus
KESTO | 11-14 x 45 min oppituntia |
KOHDERYHMÄ | Yläkoulu (soveltuu myös alakoulun vuosiluokille 5-6) |
AIHEET | magneetit, magneettiset materiaalit, sähkömagneetit, insinöörityöskentely, kokeellinen työskentely |
TAVOITTEET
|
Oppia sähkömagneetin toiminta ja eri
tekijöiden vaikutukset sen voimakkuuteen, Magneettisuus ja magneettiset materiaalit, Insinöörimäistä työskentelyä ja ryhmätyötä OPS: L1, L2, L5, FY: T1-T3, T5-T9, T12 |
ARVIOINTI | Arvioidaan yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Jokainen ryhmä tekee posterin, jota voi käyttää arvioinnin apuna. Posteriin kootaan joka tunnilla oppilaiden ajatukset: mitä on opittu ja testattu, ideat, kysymykset. Anna palautetta prosessin aikana, ei vain lopputuotoksesta. Hyvä liittää myös itse- ja vertaisarviointia. |
Materiaalit
Materiaali sisältää 14 sivua opettaan ohjeita, 8 sivua Galactic Games -yrityksen kirjeitä oppilaille (toimivat tehtävänantoina oppilaille) ja 9 sivua valmiita oppilaiden työmonisteita.
- Muokattava docx-versio: Sähkömagneettikourapeli
- PDF-versio: Sähkömagneettikourapeli
Suomennus ja muokkaus: Petteri Mali & Hannu Partanen
Suomennettu ja muokattu alkuperäisteoksesta: Electromagnetic Claw Game: Diggin’ For Fools’ Gold, EngrTEAMS, Andrea Appel, Heather Butzlaff, Mandy Mach, Aran Glancy, Murat Akarsu, Jeanna Wieselmann
Copyright of the original work: EngrTEAMS © 2017 University of Minnesota & Purdue University Research Foundation
Tutustu materiaaliin videoiden avulla